01.11.2012

Fotografi klassen

Tenkte jeg kunne fortellele litt om hva vi gjør i fotoklassen fortiden. Vi tar bilder med et gammelt kamera, altså kamera med film i. Det er kanskje ikke så mye vits i å lære det, siden det er ingen som bruker film lenger. Men jeg må si det er litt kjekt og, bruke mørkerom med bare et rødt lys. Vi skal begynne med digital kamera senere.


Først går vi inn på et helt mørkt rom, tar ut filmen fra kamera og putter den i en lystett boks. Så fremkaller vi det, så blir det slik på bilde over, som mange sikkert har sett før.


Så lager vi noe som heter contact sheet inne på mørkerommet som vi bare kan ha et rødt lys på når vi er der. For å være ærlig så er jeg ikke 100% sikker på hvorfor vi lager contact sheet. Men vi kan hvertfall se bildene bedre. 


Når jeg har valgt det bilde jeg liker best, lager vi en test stripe for å finne ut hvor mørkt eller lyst jeg vil ha bilde. Altså du legger bildet ditt under et fotoark, lyser på det så så lenge og bilde blir kopiert på arket. Stripene dere ser på bilde over er de forskjellige tidene. Der det er mørkest har fått lengst tid og mest lys på seg, mens de som er lysest har fått minst.


Etter jeg har funnet hvilke bilde jeg likte best og hvor mørkt/lyst jeg ville ha bilde lager vi en print av det, altså et bilde i vanlig bildestørrelse. 

Det er ikke sikkert dere forstår, jeg selv forstår ikke alt. Og det blir ekstra vanskelig å forklare på norsk. Men dere får hvertfall et lite innblikk i hva jeg gjør på skolen. 

-Amalie


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar